مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 33 پل اصفهان

یکی از شاهکارهای معماری در ایران ، سی و سه پل است . این پل که از مهمترین دیدنی های اصفهان است که در تور اصفهان می بینید . این پل در سال 1005هجری در زمان سلطنت شاه عباس اول با هزینه و نظارت سردار او به نام الله ‏وردی‏خان ساخته شده است و دارای طول 300متر و عرض 14 متر می باشد .  به همین دلیل این پل به الله وریخان نیز معروف است . جشن های بزرگی همچون جشن آبریزان یا آبپاشان ارامنه در کنار این پل برگزار می شد . این پل  قبلاًٌ ۴۰ چشمه داشته اما امروز بیش از سی و سه چشمه آن باقی نمانده است و بقیه آنها مسدود شده اند. 33 پل چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا متصل می کند .

 

 

سی و سه پل در سال ۱۰۱۱ هجری بنا شده است و اکثر سیاحان و جهانگردان به توصیف آن پرداخته اند. در کنار پل معبری وجود دارد که در سراسر طول پل می بینید . این پل دو پیاده رو یکی در بالا و دیگری در پایین دارد . شش معبر در روى پل وجود دارد . یکى در وسط و چهار تا در دو طرف که عبارت است از زیر و بالاى راهروهاى پلکان تنگى که به زیر پل می رود . 

 

وضعیت این پل با قدیمش زیاد تفاوتی ندارد. ایوانچه ‏ها و غرفه‏ های زیبا و متناسب طرفین پل که جای نشستن اهالی و عبور و مرور است به همان حالت اولیه باقی مانده است. در دوره صفویه ارامنه حق داشتند تا میدانی که اول پل احداث شده بود جمع شوند و مال‏ التجاره و صنایع خویش را با صنعتگران اصفهانی تبدیل نمایند و حق نداشتند از این پل عبور کرده داخل شهر شوند در جل این پل مجسمه رضا شاه کبیر بر روی ستونی بارتفاع 5 متر دیده می‏شود که اسبی سوار و به طرف شما متوجه است اطراف این مجمسه فعلاً میدان 24 اسفند و یا میدان مجسمه نامیده می‏شود.


منبع:

esfahantour.mihanblog.com

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده